boekrecensie de initiatie van inanna
3 min

De Initiatie van Inanna van Seana Zelazo (boekrecensie)

3 min

aanrader / 4,5 op 5 sterren / spirituele transformatie / persoonlijke groei, mythologie /godinnenenergie / godin Inanna / rituelen /heling /dualiteit
volg me op Instagram @leesmetannick

Een reis door de zeven poorten van ascensie

Als je op zoek bent naar een boek dat je niet alleen meeneemt op een fascinerende reis door de tijd, maar ook diepe inzichten biedt in persoonlijke groei en spirituele transformatie, dan is "De Initiatie van Inanna" van Seana Zelazo precies wat je nodig hebt. Dit boek verweeft oude mythen van de Sumerische godin Inanna met psychologische inzichten en rituelen, waardoor het een must-read is voor iedereen die geïnteresseerd is in persoonlijke transformatie.

Duik in de wereld van Inanna en laat je eigen innerlijke transformatie beginnen!

In het boek volgen we de godin Inanna door de ‘zeven poorten van ascensie’. Die poorten vormen de ruggengraat van dit boek en Zelazo maakt het je gemakkelijk om door deze poorten te gaan door ze telkens met één van de zeven chakra’s te verbinden. Dit biedt een duidelijke structuur voor het proces van persoonlijke en spirituele groei.

Zelazo slaagt erin deze oude verhalen nieuw leven in te blazen door ze relevant en toegankelijk te maken voor hedendaagse lezers. Ze biedt niet alleen een diepgaande analyse van Inanna’s reis, maar geeft ook praktische suggesties die je helpen bij je eigen spirituele en emotionele heling. Wat ik echt bewonder aan dit boek is hoe Zelazo de kracht en de veelzijdigheid van Inanna belicht. Inanna is niet alleen een liefhebbende godin, maar ook een strijdlustige krijger, een symbool van de krachtige vrouwelijke energie die ieder van ons in zich heeft. Deze gelaagdheid in het karakter van de godin maakt van haar mythisch leven een boeiend onderwerp en een herkenbare gids voor persoonlijke ontwikkeling. Door deze dynamiek te benadrukken, laat Zelazo zien hoe Inanna’s eigenschappen spiegelen aan de complexiteit van menselijke emoties en gedrag. Inanna's stem klinkt mee in dit boek en dat maakt dat de woorden die je leest toegangspoorten vormen tot de wijsheid en energie van de godin zelf. En ook na het lezen van het boek blijft de energie in jezelf nazinderen.

De reis van Inanna door de zeven poorten kan worden gezien als een metafoor voor de persoonlijke reis van zelfontdekking en innerlijke transformatie. Door dieper in te gaan op deze reis, voorziet Zelazo de lezer van een kader waarbinnen ze hun eigen spirituele pad kunnen begrijpen en navigeren. Het boek legt ook nadruk op het belang van het integreren van dualiteiten binnen jezelf, net zoals Inanna haar schaduw- en lichtaspecten verenigt. Deze boodschap is waardevol in een tijd waarin veel mensen zoeken naar heelheid en balans.

Dit proces van verkennen en integreren van je innerlijke schaduwen en lichten is prachtig uiteengezet in het boek, maar vraagt ook tijd om te verwerken. Gebruik de hoofdstukken uit dit boek als een leidraad voor spirituele ascensie, maar ook als een handleiding voor het genezen van de ziel. Duid stukken tekst aan die je raken en zoek bijkomende informatie over werken met chakra’s, rituelen en heling.

Transformeer dit boek tot jouw werkboek voor een dieper verbinding met je energie en transformatiekracht.

De godin Inanna en de verhalen waarin ze wordt genoemd, waren me niet onbekend voordat ik dit boek las. Ze is zelfs een van mijn favoriete godinnen vanwege haar multi-dimensionaliteit, kracht, kwetsbaarheid, zelfvertrouwen en onzekerheden. Bij het vastpakken van dit boek hoopte ik oprecht dat de inhoud van het boek de energie van Inanna eer zou aandoen en op dat vlak ben ik niet teleurgesteld. Het boek straalt puurheid en authenticiteit uit en liefde, heel veel liefde.

Zelazo vertelt in het boek over haar persoonlijke trauma’s en hoe Inanna haar heeft geholpen om die te verwerken. De auteur heeft ook haar ervaringen als psychotherapeute in dit boek verwerkt en dat zorgt ervoor dat er regelmatig naar traumawerk wordt verwezen. Dit maakt dat de thema’s verbonden aan de poorten soms zwaar zijn. De indruk kan ontstaan dat padwerk met godinnenenergie bedoeld is om trauma’s te verwerken, maar elke vrouw kan zich herkennen in de reis van Inanna. Zelazo moedigt je aan om een persoonlijke relatie met de godinnen-energie op te bouwen en dat kan (en zal) anders zijn dan beschreven in het boek.

Dit boek gaat niet over geschiedenis, maar hier en daar neemt Zelazo historische vrijheden waar ik me niet helemaal in kan vinden. De auteur schetst een onverbloemd positief en haast utopisch beeld van het matriarchaat en verfoeit het patriarchaat. Dit vind ik een gewaagde benadering, omdat geen enkel systeem volmaakt is.  Ook had ik graag meer gedetailleerde beschrijvingen gezien van de rituelen voor heling en transformatie.

Je begrijpt het boek pas echt, als je het helemaal heb gelezen. En dan bekruipt je de zin om sommige hoofdstukken opnieuw te lezen voor dieper inzicht. Laat de kleine punten van kritiek je dus niet weerhouden om volop van dit boek te genieten.

Voor iedereen die geïnteresseerd is in mythologie, persoonlijke ontwikkeling of gewoon op zoek is naar een boek dat zowel het hart als de geest raakt, is "De Initiatie van Inanna" een absolute aanrader. Het is niet alleen een boek dat je leest, maar een ervaring die je beleeft en die bij je blijft, lang nadat je het laatste hoofdstuk hebt omgeslagen. Dus, waar wacht je nog op? Duik in de wereld van Inanna en laat je eigen innerlijke transformatie beginnen!

Enkele boeken die ik waardevol vind als aanvulling

• "Energiekoorden" van Denise Linn
  • "Handboek chakrapsychologie" van Anodea Judith